NYHET

Tyst lastsäkring öppnar för flexibla taktransporter

Från starka lättviktstakräcken till helt integrerad ProSafe-surrning: Med det tysta och flexibla TopSystem från Sortimo skräddarsys möjligheterna till transporter på biltaket efter företagets behov både snabbt och enkelt. Det bidrar till att optimera driftsekonomin och ökar dessutom säkerheten under transporten.

Europas ledande bilinredningsleverantör Sortimo lanserar nu TopSystem: Ett system för lastsäkring på biltaket, som kombinerar låg egenvikt och hög hållfasthet med ett lågt vindbrus och en flexibel förvarings- och transportlösning.

Systemet blir en effektiv bas för en permanent inredning som är skalbar när företagets behov förändras. Det är t.ex. möjligt att integrera steghiss, rörhållare, extra takräcken, profiler, skenor och belysning i TopSystem.

Bidrar till att optimera driftsekonomin
- TopSystem är framtaget för yrkesmän som snabbt och enkelt behöver anpassa inredningen av biltaket till företagets behov av mobil lagring och säker, tyst transport, säger Sortimos försäljningschef Johan Ernst och fortsätter:

- Systemet är lätt att installera, och tack vare den flexibla designen kan det skalas upp eller ner om transportbehovet skulle förändras. Det bidrar till att optimera drifstekonomin, liksom att kombinationen låg egenvikt/hög hållfasthet minskar bränsleförbrukningen.

Säker transport av långtidshållbart lättviktsmaterial
TopSystem medför säkra transporter av material och utrustning på taket. Systemet är krocktestat på samma sätt som alla Sortimos lösningar, och kan utföras med integrerade fästskenor. Det gör att man kan använda Sortimos ProSafe surrningssystem och få fördelarna med att ha ett enda system för lastsäkring både på takskenorna och i golv- och vägginredningen.

TopSystem tillverkas vid Sortimos fabrik i Zusmarshausen i Tyskland av en kombination av anodiserad aluminium och rostfritt stål med hög belastnings- och bärförmåga. Varje tvärstag klarar trots sin låga egenvikt en belastning upp till 50 kg.

- Konstruktionen klarar maximal belastning med minimal egenvikt och lämpar sig därför för såväl mindre som större servicebilar. I Sveriges fuktiga klimat är det också viktigt att systemet är korrosionsbeständigt och har en livslängd som i många fall överstiger bilens. Man kan alltså med fördel flytta systemet från en gammal bil till en ny så att man redan från början får ett rätt anpassat lagringssystem, avslutar Johan Ernst.

FLER NYHETER